torsdag 16 augusti 2007

Extraknäcker som skogshuggare när vi andra sover?

Kan inte sova!

Vrider och vänder på mig. Förs ena sidan, sedan andra, sen tillbaka.

Likt en krokodil när den fångar sitt byte. Runt, runt, runt. Har dock inget byte (ännu).

Nej, jag kan inte sova!

Fortsätter att vrida och vända ett tag till.

Till sist känner jag hur jag kommer till ro.

Snart kan jag somna in.

DÅ PLÖTSLIGT!

Jag hör hur det börjar låta från min högra sida.

Ett frustande, nästan förskylt ljud sprider sig i sovrummet.

Djupa andningar som på vägen ut bildar ett ljud som vid mitt tillstånd blir helt outhärdliga.

Jag öppnar höger öga lite för att inte kvickna till helt.

Ser hur läpparna fladdrar vid utandningen likt en frustande häst.

Puttar först lite försiktigt med min hand på armen.

Det tystnar och jag tänker.

"Nu gäller det att somna fort".

Det är väl det värsta man kan tänka. Då går det ju bara inte.

Ljudet kommer lika plötsligt tillbaka som det slutade.

Puttar igen. Nu lite mer bestämt.

Snarkningarna hörs lika snabbt igen.

Ruskar till ännu mer bestämt och lite längre denna tredje gång.

Hör en grymtning och han vänder sig på sida.

Jag blir lite hoppfull. Folk brukar snarka mest i ryggläge.

Men icke!

Vid det här laget är jag så klarvaken och näst intill upprörd, att det inte är att tänka på insomning för min del.

Lika bra att gå upp och sätta sig vid datorn så att jag lugnar ner mig igen.

Det är helt tyst i huset sånär på som några snarkningar.

Jag övervägde om att gå in och lägga mig i Elins säng. Men där är risken för en klaustrufobisk känsla rätt stor. Det är en stor säng, men upp till tak är det max en halvmeter.

Hoppas du är utvilad idag min älskling!

Inga kommentarer: