lördag 15 september 2007

En kåt igel?

Det kan vara väldigt roligt och överraskande att vara lärare. Under veckan har mina elever letat bilder i en bok där en det fanns en bild för varje bokstav i alfabetet. I bokstavsordning skulle de hitta rätt bild och skriva ner från a-ö i sina skrivhäften. A för apa, B för banan osv...

När de kom till bokstaven I hittade de allra flesta faktiskt en igelkåt. Det såg ganska spännande ut i skrivböckerna kan jag tala om. Som lärare ska man inte alltid rätta alla stavfel för de kan ta död på skrivglädjen. Det beror ju också lite på uppgiften.

Hhuumm?? jag visste inte riktigt hur jag skulle förhålla mig i detta fall. Kan ju vara rätt kul om man som vuxen hittar sitt gamla skrivhäfte och upptäcker att man skrivit om en "kåt igel??" Eller så undrar dom va dom egentligen hade för crazy fröken på lågstadiet.