måndag 14 juli 2008

Välj själv

I lördags var jag på tjejfest. Det var verkligen mysigt och trevligt på alla sätt. Det är när man hamnar på såna fester man ibland kan tystna och förstå att man inte är en infödd Salabo. När tjejerna sätter igång och pratar om folk hit och dit. Oftast har jag inte den blekaste aning om vem personen är (ibland är det väl lika bra). Dessutom har jag en man som inte alls pratar om folk, så där håller jag mig inte heller uppdaterad. Han finner det inte minsta intressant att sitta och "skvallra" om folk han inte. "Det är typiskt kvinnligt" säger han. Men det tror jag inte på!! För jag känner män som vet väldigt mycket om andra jag. Jag har funderat på om det beror på hur man är uppväxt. Om ens föräldrar har "skvallrat" mycket om folk. Jag vet faktiskt inte. Kanske är man bara olika intresserad av människor och vad som händer i deras liv? Kanske för att vi skapar en slags igenkänning av oss själva. Det som händer andra kan också hända mig, och händer mig ibland. Jag brukar fundera på när skvaller går över i skitsnack, eller om det finns någon gräns, eller om det är samma sak? Det beror nog på vem jag frågar. Skvaller har hur som helst funnits i alla tider och kommer så att fortsätta. Bor man i en liten stad är det mer nära bara. Storstäder är mer anonymt, men har säkert skvaller inom "sina grupper". Har man dessutom som jag inte gått i skolan där man bor så vet man inte lika mycket vilka folk är. Nu jobbar jag ju inte ens i stan. Kanske det hade varit annorlunda om jag jobbade på hemmaplan.

3 kommentarer:

LoWa sa...

Jag har oxå dålig koll på folk då jag inte är infödd salabo. Och har dessutom dåligt namnminne! Min sambo har koll på folk men inte skvallrigt utan mer "jo men han bor ju där o där o hans kusin ägde konsum o systern t kusinen flyttade ju t norge" osvosv.
"Skvaller" kan faktiskt vara att man intresserar sig för hur folk har det tex. "jo hon har ju fått ett barn till och jodå hennes syrra blev klar sjuksyrra i våras o deras bror är gift med blabla" osv. Eller hur?

Annis sa...

Japp håller fullkomligt med där. Vi är väl bara olika intresserade som människor och av människor antar jag. Jag kan också få höra saker som jag lika snabbt försvinner. Ibland blir jag påmind när jag frågar om och "känner igen" svaret.

Anonym sa...

Skitsnack tycker jag är om man säger ngt som inte är sant och man "skvallrar" vidare om det...medans "har du hört att X ska gifta sig", eller " den har fått barn" (precis vad lowa skrev)det är mera skvaller eller kankse uppdatering av folk....
Jag känner nog som du gör här i byn efersom jag inte är härifrån- kan inga namn över huvud taget på folk...nga men det är dåligt...så det blir lika här när de sätter igång med sitt namnprat...Va, vem är det...nej, den vet jag inte vem det är osv.osv..